Geng Aku

Selasa, 17 November 2009

Nizar V'8! Umno: Taktik kotor bukan cara kami jatuhkan Pakatan .





Umno menafikan dakwaan bahawa ia menggunakan taktik dan perancangan kotor untuk mencetuskan krisis dalam Pakatan Rakyat termasuk isu-isu semasa yang kini memburuk-burukkan pemimpin angggota komponennya sejak kebelakangan ini.


Parti utama Barisan Nasional (BN) itu menegaskan, adalah jelas taktik sama digunakan kali ini selepas PR gagal melaksanakan tanggungjawabnya, lalu membuat tuduhan-tuduhan tidak berasas dengan harapan impian mereka untuk menjatuhkan BN pula akan tercapai.

“Ini juga menjadi bukti bahawa pihak terbabit terdesak lantas menggunakan alternatif sedemikian bagi memburuk-burukkan BN dan seterusnya meraih perhatian daripada masyarakat tempatan,” kata Umno dalam kenyataan dimuatkan dalam Umno Online.



“Perlu difahami, sebagai sebuah parti yang menjadi tunjang kerajaan yang bertanggungjawab, Umno bersama BN tidak perlu melaksanakan tindakan dangkal sedemikian kerana tentunya, fokus utama BN adalah kesinambungan pembangunan, pentadbiran dan kemajuan berpanjangan untuk keselesaan dan kesejahteraan masyarakat keseluruhannya,” jelas kenyataan itu.

Kenyataan itu juga menyebut, “sekali lagi Umno menghadapi tuduhan berikutan pelbagai krisis yang melanda pakatan campuran dan pemimpin atasannya termasuklah hal berkaitan Mentri Besar Kelantan, (Datuk) Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan isu tajaan untuk menunaikan ibadat haji dan juga perkembangan semasa di negeri-negeri tadbiran mereka.”




Nik Aziz telah membatalkan hasratnya untuk menunaikan haji kali ini, yang sepatutnya bermula esok, ekoran laporan bahawa pemergian beliau ditaja oleh individu tertentu.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini menyiasat Perbadanan Mentri Besar Kelantan (PMBK) yang menantu Nik Aziz merupakan Ketua Pegawai Eksekutifnya.

Kelmarin Pemuda Umno Kelantan menyerahkan memorandum menggesa SPRM mempertingkatkan siasatan ke atas Nik Aziz dan menantunya selain meminta mereka berundur.




PR kini memerintah negeri Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor.

Sebagai alternatif mengelak daripada perangkap sendiri yang ternyata “makan tuan”, Umno menjelaskan, PR khususnya Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim lantang membuat tuduhan bahawa ia adalah perancangan parti utama BN itu termasuk menggunakan media massa dan SPRM untuk mencari kesalahan pemimpin dalam pakatan campuran berkenaan.

“Lantaran itu, cerita yang tidak benar sengaja diada-adakan sebagai senjata bagi mengelirukan rakyat tempatan agar terpengaruh dengan apa yang mereka mahu.

“Dan, pastinya cerita yang ada ditambah-tambah dengan pelbagai rencah bagi menambah perisa agar lebih sedap didengar dan dan lebih mudah disebarkan,” kata kenyataan itu lagi.



Malah ia menjelaskan, tuduhan juga dibuat terhadap perdana mentri, Datuk Seri Najib Razak atas strateginya mengajak ahli-ahli Umno bersatu dan melaksanakan tanggungjawab sebaik mungkin.

“... pastinya mereka memanipulasikan alternatif tersebut berikutan sedar bahawa ikatan dan kepercayaan masyarakat terhadap mereka mula rapuh,” kata parti itu.

Justeru, kenyataan itu menegaskan, “perlu difahami lantas bersimpati dengan apa yang dialami oleh pakatan pembangkang apabila setiap kali timbulnya krisis dan isu berkaitan mereka, tentunya mereka akan terus-terusan menggunakan taktik yang sama bagi mendapat perhatian dari penduduk tempatan.”

“Media alternatif yang melaporkan berita-berita semasa turut dipersalahkan, begitu juga SPRM sedangkan realitinya terdapat juga pemimpin dalam Umno-BN dan ahlinya turut disiasat oleh badan tersebut ekoran beberapa kesalahan yang dilaporkan,” tambah kenyataan itu.

Sehubungan itu ia juga menegaskan, PR hanya mampu mahu membersihkan nama mereka selain daripada menunding jari ke atas Umno atas segala kesulitan yang melanda mereka, termasuklah kepincangan dalam pentadbiran dan kegagalan memanifestasikan janji pilihan raya umum ke-12.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails