Geng Aku

Khamis, 19 November 2009

Nizar V'8! Dewan gamat isu integriti Mahkamah Syariah .



Hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarno, penahanan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin kerana berceramah tanpa tauliah dan campur tangan bukan Islam dalam mempersoalkan keputusan Mahkamah Syariah menggamatkan sidang Dewan Rakyat hari ini.
 
Ia bermula apabila Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) meminta masyarakat bukan Islam yang menggunakan pelbagai nama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan kononnya bersuara atas hak asasi manusia tidak mempertikaikan hukuman ke atas Kartika itu.

Tindakan sedemikian, katanya, boleh mencetuskan huru-hara kerana ia menyentuh perasaan penganut agama Islam di negara ini.

''Jadi adakah sebarang sistem yang memastikan integriti Mahkamah Syariah terpelihara dan tindakan sebegitu dikategorikan sebagai menghina mahkamah,'' katanya ketika mengemukakan soalan tambahan mengenai integriti institusi Mahkamah Syariah pada sidang Dewan Rakyat di sini hari ini.



Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim kemudiannya mencelah dengan mengatakan integriti Mahkamah Syariah boleh dipersoalkan semua pihak termasuk oleh masyarakat bukan Islam.

''Soalnya bukan orang yang menyoal, tetapi memulihkan keyakinan terhadap sistem itu,'' ujarnya.

Anwar kemudiannya mengaitkan ketelusan institusi itu dengan kes bekas Mufti Perlis yang dihadapkan ke mahkamah kerana memberi ceramah tanpa tauliah sedangkan beliau merupakan seorang bekas mufti.



 Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr. Mashitah Ibrahim kemudiannya membidas Anwar dengan mengatakan 'lesen' sebagai mufti tidak semestinya membenarkan seseorang itu bebas bercakap mengenai agama.

''Macam Yang Berhormat (Anwar) juga, kalau Yang Berhormat boleh memandu kereta dengan baik, kalau tidak ada lesen, polis akan tahan juga,'' jelasnya disambut tepukan dan hentakan meja oleh Ahli-ahli Parlimen lain.

Mashitah kemudiannya menjelaskan isu Kartika tidak menjejaskan integriti Mahkamah Syariah sebaliknya kontroversi itu wujud kerana Kartika merupakan wanita Islam pertama yang dijatuhkan hukuman sebat akibat meminum arak di negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails