Geng Aku

Khamis, 19 November 2009

Nizar V'8! Adakah BN Akan Menang 2/3 Pada PRU-13?



Satu Forum Sembang-Sembang bertajuk… Will BN or PR win, if General Election Was Held Today? telah diadakan di Caring Society Complex, Pulau Pinang pada 16 November.

Penceramahnya ialah Ibrahim Suffian, Pengarah Merdeka Centre for Opinion Research.
Apa yang menarik ialah pendapat Ibrahim Suffian. Dia kata… sekiranya pilihanraya umum diadakan sekarang, Pakatan Rakyat akan bungkus. Pada pendapat dia, BN akan menang bergaya. Mengapa?



Sejak naik jadi PM, popularity Najib melonjak naik dari 45% ke hampir 60%. Begitu juga dengan sokongan kaum India kepada BN yang meningkat dari 33-45 % kepada 55 %. Sokongan kaum Melayu pula naik, daripada 53 pad PRU12 kepada 57%, manakala sokongan kaum Cina tidak banyak berubah iaitu sekitar 35-45%

Apa yang ketara ialah kaum India sudah mula beralih sokongan kepada Najib/BN. Ini merupakan satu kejayaan perang saraf Najib ke atas kaum India. He managed to win the mind and the hearts of the Indians.



Orang India sebenarnya sudah fed up dengan parti-party politik yang kononnya memperjuangkan nasib mereka…. terutamanya MIC. MIC dilihat gagal memperjuangkan dan memperbaiki taraf hidup masyarakat India. Talk saja big tapi not much yang dilakukan untuk mereka…. yeilek. Nasib kaum India, pi mai…. pi mai… tang tu juga, masih di takuk lama. Taraf hidup mereka, makin susut…. yang bertambah ialah rambut Samy Bello!!

Dalam keadaan hidup mereka terhimpit dari semua aspek, Najib muncul membawa sinar harapan kepada mereka. Dia pergi melawat Batu Caves…. dia bebaskan para pemimpin Hindraf daripada tahanan ISA…. merestui penubuhan parti Makkal Sakti…. penubuhan Yayasan… apa ke bendanya, aku pun tak ingat untuk counter permasalahan kaum India dan menjaga kebajikan mereka. Semua ini berjaya menambat hati kaum India. Najib dilihat serius mahu membantu mereka.

Tindakan dan perbuatan membentuk persepsi. Terbukti…. persepsi kaum India terhadap Najib/BN telah berubah. Ini… mereka zahirkan dalam PRK di Bagan Pinang dan melalui hasil dapatan survey yang dilakukan oleh Merdeka Centre, mengukuhkan lagi fakta ini.



Kredit patut diberi kepada Najib. Sebagai seorang oportunis, dia bijak mengambil kesempatan dan peluang yang ada bagi menguntungkannya. Bijak pulak mengurus dan memanipulasi persepsi. Dan… kaum India yang tersepit dan terhimpit dijadikan mangsa. Najib memang seorang oportunis yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

Hasil survey yang dilakukan oleh Merdeka Centre ini, tidak boleh dipandang remeh. Ini patut menjadi ‘a wake up call’ kepada semua pemimpin Pakatan Rakyat. Sesuatu mesti dilakukan untuk mengembalikan momentum sokongan rakyat kepada mereka. Jika tidak… nasib dan masa depan Pakatan Rakyat akan berada dalam bahaya.

Bolehkan kita persalahkan kaum India kerana sudah beralih arah? Dalam keadaan ekonomi yang sedang tenat, survival lebih penting. Politik tolak ke tepi dulu. Yang utama, diutamakan. Kehidupan perlu diteruskan dan diberi keutamaan. Perut tak boleh dibiarkan kosong.

Dan.. keadaan masyarakat India yang rata-ratanya hidup daif inilah….. dimanipulasi oleh Najib/BN. Tunjukkan sedikit rasa caring dan simpati…. hulur sana, hulur sini serba sedikit… buat itu dan ini… tubuhlah apa-apa yang patut ditubuhkan…. dan tengok, begitu cepat sekali kaum India beralih sokongan. Macam semut kerumun gula!!



Tetapi, apa para pemimpin Pakatan Rakyat buat untuk menangani masalah dan derita kaum India ini…. terutama di kawasan-kawasan estet?? Sebenarnya tak banyak. Tak cukup hanya pacify mereka dengan air liur. Demi survival… mereka maukan lebih daripada itu. Mereka mahukan sesuatu yang konkrit. Sesuatu yang dapat meringankan beban kehidupan mereka. Najib/BN dengan kuasa yang mereka ada, berjaya melakukan semua itu.

Apa yang rakyat lihat sekarang pada Pakatan Rakyat?? Kecelaruan demi kecelaruan. Kemelut demi kemelut berlaku antara parti-parti dalam Pakatan Rakyat. PAS dan DAP kelihatan tidak sehaluan. PAS dan PKR dilihat tak sebulu. PAS dengan kemelut dalamannya dan PKR dengan masalah katak-kataknya.



Sikap sesetengah pemimpin dalam Pakatan Rakyat terutamanya di Selangor, yang dilihat sengaja menimbulkan isu yang menjadi punca berlakunya pergeseran. Yang suka menggunakan media arus perdana untuk menyatakan ketidakpuasan hati, sikap tak bertolenransi, sikap tidak prihatin terhadap imej Pakatan Rakyat dan sikap menentang arus walaupun duduk dalam satu pasukan.

Sikap dan tindak tanduk para pemimpin atasan inilah yang mem’projectkan persepsi negatif Pakatan Rakyat di mata umum. So, siapa yang nak dipersalahkan jika rakyat mula rasa meluat…. fed up dan mula beralih sokongan? PRU 13 akan menjelma tak lama lagi. Jangan pulak, dah terantuk…. baru nak tergadah. Kalau nasi sudah menjadi bubur…. tak berguna lagi. Amaran sudah diberi. Signal pun sudah jelas. Jadi… tepuk dada, tanya selera. Do something… jangan goyang kaki saja!!

Sesuatu masih boleh dilakukan. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Sekarang Pakatan Rakyat sudah didaftarkan. Ini merupakan satu langkah positif bagi mewujudkan sistem dua parti di Malaysia. Walau pun… PAS, DAP dan PKR mempunyai perbezaan dari segi ideologi dan dasar tetapi pada masa yang sama, mereka mempunyai cukup banyak persamaan. Rakyat berada di hati mereka. Fokuskan kepada persamaan-persamaan ini untuk membina kekuatan. Tolak ketepi segala perbezaan buat sementara waktu dan tanganinya nanti dengan cara diplomasi, musyawarah serta berhemah.

Setiap parti dalam Pakatan Rakyat mesti mula melakukan ’scanning’ terhapap para pemimpin mereka. Get rid of atau peti sejukkan mana-mana pemimpin yang bermasalah. Kita tak perlu pemimpin macam itu. We need leaders who are more capable, credible dan reliable. Begitu juga dengan calon-calon yang bakal bertanding. Please…. no more calon bidan terjun ke… atau payung terjun… ke. Kenal pasti mereka daripada sekarang dan groom them untuk menjadi pemimpin rakyat yang sejati bukan pemimpin rakyat apabila tiba musim mengundi.



 Para pemimpin ini perlu rajin turun ke padang bukan hanya nampak muka apabila pemimpin atasan turun atau semasa musim pilihan raya saja. Pemimpin yang suka menempek dan tumpang bernaung pada populariti pemimpin lain, tidak akan bertahan lama. Rakyat tak suka pemimpin seumpama ini.

Ingat… win the hearts , the soul and the mind of the rakyat. Bodek rakyat dan bukannya pemimpin atasan. Pemimpin yang pandai membodek rakyat, akan pasti sentiasa melekat di hati rakyat. Apabila tiba musim pilihan raya, tak payah susah-susah mem’promote’ diri, sebab sekiranya dicalonkan pasti akan mendapat undi mereka.

Persoalannya sekarang, Pakatan Rakyat nak menang atau nak kalah dalam PRU 13??

Kalau nak menang… pulihkan confidence rakyat. Caranya mudah, selesaikan semua masalah dengan segera, bentuk persepsi positif bagi membina semula kredibiliti supaya dapat mengukuhkan lagi reputasi. InsyaAllah… tsunami akan berlaku lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails