Geng Aku

Khamis, 19 November 2009

Nizar V'8! ADUN BN Enggan Tandatangan Borang Kehadiran



Kesemua 13 Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) dan seorang wakil rakyat Bebas, enggan menandatangani borang kehadiran yang diedarkan semasa persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah yang bermula pada Selasa.

Mereka bertindak menolak sistem tandatangan kehadiran yang baru diperkenalkan itu kerana alasan ia tidak pernah dilakukan dalam mana-mana persidangan DUN ataupun di Parlimen sebelum ini.




Perkara itu dibangkitkan ADUN (BN-Bakar Bata) Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, ketika membahaskan usul terima kasih atas titah Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah ketika merasmikan persidangan DUN itu.


Ahmad Bashah berkata, sistem berkenaan tidak wajar dan pemantauan Speaker DUN sudah mencukupi dalam memastikan kehadiran semua anggota dewan.


Sementara itu di luar dewan, Ketua Pembangkang Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN-Pedu) berkata, borang kedatangan berkenaan diedarkan sejak hari pertama DUN bersidang dan tidak seorang pun wakil rakyat BN termasuk seorang wakil rakyat Bebas yang menandatanganinya.

Dipercayai pengenalan sistem borang kehadiran itu, mempunyai kaitan dengan kes bekas ADUN Kota Siputeh daripada BN, Datuk Abu Hassan Sarif yang gagal hadir sebanyak dua kali berturut-turut di mesyuarat DUN pada 19 April dan 9 Ogos lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails