Geng Aku

Isnin, 9 November 2009

DUN Selangor lulus bajet RM392 juta beli hutang Talam




Dewan Undangan Selangor (DNS) meluluskan bajet tambahan sebanyak RM392 juta kepada Menteri Besar Diperbadankan (MBI) untuk mengutip hutang daripada Talam Corporation (Talam) yang berhutang dengan anak syarikat kerajaan negeri sejak 10 tahun lalu.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata geran itu membolehkan MBI membeli hutang Talam daripada beberapa anak syarikat kerajaan negeri.

Katanya, hutang bernilai RM392 juta itu hasil projek usaha sama pembangunan hartanah antara Talam dengan beberapa anak syarikat kerajaan negeri sejak 10 tahun lalu tetapi tidak pernah dituntut.

"Mulai sekarang, MBI boleh melaksanakan rancangan bagi memastikan Talam membayar hutang dan keseluruhan kutipan hutang ini dijangka mengukuhkan dana kerajaan negeri," katanya pada sidang media di sini selepas persidangan DUN Selangor hari ini.


Menteri Besar Selangor


Abdul Khalid berkata, Talam sudah bersetuju untuk membayar hutang itu dan diberi tempoh tiga bulan untuk membuat pembayaran itu.

Katanya, hutang itu tidak pernah diiktiraf sepenuhnya atau direkod dengan teliti dalam kewangan anak syarikat kerajaan negeri selaku pemiutang.

"Kerajaan negeri yang lalu tidak pernah membuat apa-apa usaha mengutip hutang dan jika tiada tindakan segera dibuat, mungkin hutang ini dilupuskan begitu saja," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails