Geng Aku

Jumaat, 13 November 2009

Nizar V'8! Norman Persoal Kenapa KRU Sahaja Didakwa Berhutang Dengan Finas

KETUA pengarah kumpulan KRU Studios, Norman Abdul Halim mengaku sedang dalam proses membayar semula pinjaman di bawah Skim Pinjaman Filem Cereka (SPFC) yang dikeluarkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas).

Namun begitu, penyanyi dan pelakon itu mempersoalkan kenapa Finas hanya mendakwa KRU sedangkan ramai lagi produser yang dikenalpasti belum melunaskan bayaran mereka dengan perbadanan itu.

"Kenyataan Finas dalam salah sebuah akhbar baru-baru ini yang menyebut KRU sahaja adalah tidak adil. Kenapa tidak memaklumkan majoriti peminjam SPFC yang betul-betul tidak membuat bayaran langsung berbanding KRU yang konsisten membuat bayaran?




"Isunya, saya tidak faham kenapa SPFC yang dibuat oleh KRU yang dikemukakan kepada publik sedangkan kami hanya salah satu daripada beberapa produser yang bertanggungjawab dalam pembayaran semula pinjaman SPFC.

"Saya menyarankan agar penyiasatan dilakukan terhadap Finas dan minta mereka bincangkan dengan semua produser yang belum membuat bayaran semula. Selepas itu, semua orang akan kagum kenapa hanya KRU yang dikaitkan dalam masalah ini," jawab Norman menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) dari Los Angeles semalam.




Jelas Norman, KRU sedang dalam proses membayar semula pinjaman untuk filem 'Cicakman 2' secara ansuran mengikut tempoh pinjaman yang ditetapkan.

"Filem 'Cicakman 2' telah ditayangkan pada pertengahan Disember tahun lalu dan kutipan daripada penghutang mengambil masa dalam 12 hingga 18 bulan.

"Bagi filem 'Cicakman 1' dan 'Duyung', jabatan kewangan saya telah mengesahkan penyelesaian penuh semua amaun pinjaman tetapi saya akan periksa dengan bank sama ada betul 10 peratus pinjaman untuk filem 'Duyung' belum dijelaskan apabila saya pulang dari Los Angeles pada Jumaat (hari ini)," tegasnya.




Tambah produser filem 'Jin Notti' ini lagi, "Kami mempunyai rekod yang baik dengan bank SME dan sebab itu kami mempunyai pelbagai kemudahan kewangan dengan bank itu sejak lapan tahun lalu.

"Tidak salah membuat pinjaman untuk dijadikan modal kerja bagi menghasilkan filem dan selepas itu ia mengambil masa 12 hingga 18 bulan untuk mengambil duit kami. Sebab itu SPFC adalah bagus kerana ia menggalakkan produser mengambil masa untuk membuat kutipan.




"Tak kira la berhutang dengan bank ke, kawan ke, abang ke atau sesiapa, asalkan tempoh tamat amaun pinjaman telah selesai dibayar mengikut tempoh perjanjian."

Pada 10 November lalu, Finas mengesahkan KRU masih berhutang dengan perbadanan itu.
Jumlah hutang yang belum diselesaikan itu dirahsiakan oleh Ketua Pengarah Finas, Mohd Mahyidin Mustakim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails