Geng Aku

Sabtu, 7 November 2009

MCA Kian Parah..




Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat dilihat mengambil pendekatan berdiam diri ketika kemelut dalaman parti itu terus berlarutan.


Pertanyaan demi pertanyaan mengenai parti itu oleh wartawan yang meliputi lawatan beliau sebagai Menteri Pengangkutan ke Stesen LRT Bangsar di sini kelmarin ini, langsung tidak mendapat respons beliau.

“Saya hari ini cuma layan soal pengangkutan. Di stesen ini pun (saya) tak nampak ada cawangan MCA,” katanya ketika diaju pertanyaan tentang Datuk Seri Liow Tiong Lai yang mahu mencabar keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) pada Selasa bahawa Datuk Seri Dr Chua Soi Lek masih Timbalan Presiden MCA yang sah.

Ong juga enggan mengulas laporan sebuah akhbar harian Cina mengenai lima anggota Jawatankuasa Disiplin MCA termasuk peng- erusinya Ng Cheng Kiat yang mahu meletak jawatan kerana tidak puas hati dengan pimpinan tertinggi menangani pergolakan dalam parti itu.

“Kalau saudari (wartawan) datang untuk itu, saya minta maaflah. Itulah, banyak sangat khabar angin, dan saya tak faham kenapa ini harus berlaku dalam senario politik kita. Kadangkala jika kenyataan yang sebenar dibuat, orang tak suka, tak layan, tapi khabar angin, ada pasaran.

“Eloklah saya buat kerja (yang) rakyat harapkan,” katanya.





Sementara itu Keputusan untuk tidak memanggil satu lagi mesyuarat agung luar biasa (EGM) MCA disifatkan sebagai tidak meng- hormati suara perwakilan parti itu.

Ketua Pemuda MCA Datuk Dr Wee Ka Siong berkata beliau sedih dan terkilan dengan keputusan yang diumumkan Setiausaha Agung MCA Datuk Wong Foon Meng, semalam.

“Apa juga tuntutan dan rayuan (untuk mengadakan EGM) sepatutnya dilayan dengan adil. Soal resolusi tidak bertepatan dengan perlembagaan parti, semua pihak ada tafsiran yang berlainan,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini kelmarin.

Beliau berkata tujuan memanggil EGM itu bukan untuk mengekalkan jawatan sesiapa atau melindungi mana-mana pihak, sebaliknya memberi peluang kepada perwakilan untuk memilih barisan kepimpinan yang baru.

“Sepatutnya beri peluang untuk perwakilan pilih pemimpin berlandaskan pemerhatian mereka. Inilah cara terbaik untuk selesaikan kekusutan dan kemelut yang dihadapi MCA sekarang,” katanya.

Permintaan untuk mengadakan EGM diajukan oleh 16 anggota Jawatankuasa Pusat (CC) minggu lepas bagi memberikan laluan untuk pemilihan baru parti tersebut.
Bagaimanapun cadangan untuk mengadakan EGM itu ditolak kerana ditakrifkan sebagai tidak bertepatan dengan berperlembagaan parti dan tidak dapat dijalankan meng- ikut pandangan ketua undang-undang baru parti itu Lim Hong San.
DI PUTRAJAYA, Naib Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai menyerahkan kepada peguamnya untuk mengkaji tindakan selanjutnya selepas beliau berhasrat mencabar keputusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) yang mengesahkan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek masih Timbalan Presiden parti itu.

Liow yang dilantik sebagai Timbalan Presiden oleh Jawatankuasa Pusat parti itu pada 15 Okt ketika jawatan tersebut dianggap kosong, melahirkan rasa tidak puas hati dan mendakwa keputusan ROS itu melanggar perlembagaan MCA dan berhasrat untuk membawanya ke mahkamah.

Menurut ROS, kekosongan jawatan tersebut tidak berlaku memandangkan keputusan mesyuarat agung luar biasa (EGM) parti itu pada 10 Okt lepas tidak memenuhi keperluan dua pertiga majoriti supaya Dr Chua dilucutkan seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 35 Perlembagaan MCA.

Mengenai kenyataan setiausaha agung MCA Datuk Wong Foon Meng untuk tidak akan memanggil satu lagi EGM seperti yang diminta oleh 16 anggota Jawatankuasa Pusat minggu lepas bagi memberikan laluan untuk pemilihan baru parti, beliau berkata mereka berhak memanggil satu lagi EGM.

“Saya fikir untuk tuntutan, mereka ada hak untuk memanggil EGM. Begitu juga setiausaha agung dan juga sebagai seorang pegawai parti, mereka hendaklah menghormati perlembagaan parti itu. Sebarang hak yang diperuntukkan di bawah perlembagaan mereka hendaklah menghormati hak itu,” katanya.

Liow juga berterima kasih kepada Timbalan Perdana
Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mencadangkan supaya MCA perlu mewujudkan “tempoh bertenang” bagi membolehkan semua pemimpin kanannya berunding untuk menyelesaikan masalah dalaman parti itu. -NST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails