Geng Aku

Rabu, 4 November 2009

UMNO Pertahan Semangat BN!

Timbalan Ketua Pemuda Gerakan, Oh Tong Keong menggesa pimpinan tertinggi UMNO untuk mengambil tindakan disiplin terhadap ahli parlimen UMNO, iaitu Abdul Ghapur Salleh dan Mohamad Aziz (Sri Gading), berikutan daripada kritikan mereka terhadap Presiden Gerakan, Koh Tsu Koon yang juga merangkap Menteri Jabatan Perdana Menteri.

Oh Tong Keong menganggap UMNO perlu mengambil tindakan disiplin sedemikian atas semangat Barisan Nasional.  Abdul Ghapur Salleh sebelum ini mengkritik bahawa prestasi Koh Tsu Koon sebagai "tidak lulus", malah Gerakan dikatakan telah hilang sokongan rakyat.

Amaran lisan tidak berkesan, mereka yang melakukan kesalahan tidak akan mengendahkannya.  Seandainya UMNO tidak mengambil tindakan disiplin yang lebih tegas, maka dikhuatiri lebih ramai ahli perundangan UMNO akan meniru tingkah laku sedemikian, dan semangat BN akan tinggal hanya "nama".

Untuk mengelakkan semangat BN tinggal sebagai slogan yang kosong, Lembaga Disiplin UMNO harus mengambil tindakan terhadap ahli perundangan yang bermasalah, terutamanya Abdul Ghapur Salleh (Kalabakan) dan Mohamad Aziz (gambar kanan, Sri Gading).  Jikalau tidak, sikap sedemikian akan mencungkil ketidakpuasan parti komponen lain.

UMNO berusaha untuk menampilkan imej mesra rakyat selepas Perhimpunan Agung Tahunan ini, malah cuba memperbaiki imej negatif dahulu yang memperlihatkan kekerasan, untuk menarik sokongan bukan Melayu.  Usaha ini memperlihatkan kesan pada peringkat awal, tetapi kini dijejaskan oleh dua orang ahli parlimen ini.
 
Kalau ahli perundangan UMNO tidak tahu untuk menghormati orang lain, bagaimana untuk dihormati orang lain?  Seandainya UMNO hanya melakukuan pembaharuan secara kosmetik, tetapi tidak mengubah sikapnya yang keras, maka mustahil untuk memenangi semula sokongan bukan Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails