Geng Aku

Isnin, 15 Mac 2010

Tuanku Mizan Rasmi Penggal Ketiga Parlimen.


Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin hari ini merasmikan Penggal Ketiga Parlimen ke-12 dengan penuh adat istiadat.

Sejurus tiba di perkarangan Parlimen, Seri Paduka Baginda dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah disambut Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin serta Datin Seri Rosmah Mansor, sebelum diiringi ke Peterana Diraja.

Turut menyambut Seri Paduka berdua ialah Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Yang Dipertua Dewan Negara Datuk Wong Foon Meng.

Tuanku Mizan kemudian menerima sembah "Hormat Diraja" sebelum lagu Negara Ku dimainkan oleh Pancaragam Pusat Regimen Askar Melayu Diraja dari Kem Sungai Besi yang diketuai Mejar Zailani Mohd Okhtat.

Ia disusuli dengan kibaran Bendera Diraja yang disertai dengan tembakan meriam 13 das.

Yang di-Pertuan Agong kemudian memeriksa kawalan kehormat yang terdiri daripada empat pegawai dan 103 anggota dari Batalion Pertama Regimen Askar Melayu Diraja, Kem Sungai Besi yang diketuai oleh Mejar Rozaini Mohd.

Selepas memeriksa perbarisan kehormat, Seri Paduka kembali ke Peterana Diraja dan menerima sembah "Hormat Diraja" kali kedua sebelum Negara Ku dimainkan.

Baginda kemudian diringi oleh Najib serta Muhyiddin memasuki bangunan Parlimen.

Perdana Menteri kemudian menyembahkan titah ucapan diraja kepada baginda bagi merasmikan Penggal Ketiga Parlimen ke-12. Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga akan bermula esok dan berakhir 15 April. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails