Geng Aku

Selasa, 23 Mac 2010

Pemilihan MCA: 101 Calon Rebut 31 Jawatan.


Seramai 101 calon akan bertanding merebut jawatan tertinggi MCA Ahad ini, iaitu antara yang teramai dalam sejarah pemilihan parti itu.

Jawatan presiden menyaksikan rebutan tiga penjuru antara penyandang, Datuk Seri Ong Tee Keat, bekas Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, dan bekas Presiden MCA, Tan Sri Ong Ka Ting. 

Jawatan timbalan presiden pula menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara dua bekas naib presiden iaitu Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Seri Kong Cho Ha.
Seramai 10 calon termasuk penyandang, Datuk Seri Ng Yen Yen, pula bertanding merebut empat jawatan naib presiden.

 
Sehingga jam 5:00 petang tadi, berikut senarai mereka yang mengemukakan pencalonan.

PRESIDEN:
1. Datuk Seri Ong Tee Keat — Penyandang
2. Tan Sri Ong Ka Ting
3. Datuk Seri Dr Chua Soi Lek
TIMBALAN PRESIDEN:
1. Datuk Seri Kong Cho Ha
2. Datuk Seri Liow Tiong Lai 

NAIB PRESIDEN (EMPAT JAWATAN):
1. Datuk Seri Ng Yen Yen – Penyandang
2. Datuk Donald Lim Siang Chai
3. Datuk Chor Chee Heung - Bekas ahli jawatankuasa pusat
4. Datuk Yeow Chai Thiam – Pengerusi MCA Negeri Sembilan
5. Datuk Loke Yuen Yow – Bekas timbalan setiausaha agung
6. Khoo Keok Hai – Ketua MCA Sandakan
7. Gan Ping Sieu - Penyandang ahli jawatankuasa pusat
8. Datuk Yew Teong Look - Ketua MCA Wangsa Maju
9. Wong Siong Wee - Ketua MCA Kuala Krai
10. Datuk Yap Pian Hon 

Bagi ahli jawatankuasa pusat (CC), 86 pencalonan diterima bagi merebut 25 kerusi.
Setiausaha agung, Datuk Wong Foon Meng juga mengumumkan tiada bantahan yang dikemukakan dan semua nama yang disenaraikan itu layak bertanding pada pemilihan parti Ahad ini.

4.25pm Datuk Seri Ong Tee Keat serah borang bertanding presiden. Sebelum ini, Tan Sri Ong Ka Ting dan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek telah menyerahkan borang bertanding presiden. Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Seri Kong Cho Ha tanding timbalan dan 53 tanding jawatankuasa pusat. 

4.12pm Datuk Chor Chee Heung menjadi calon keenam tanding jawatan naib presiden. Sebelum ini, Tan Sri Ong Ka Ting dan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek serah borang bertanding presiden. Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Datuk Seri Kong Cho Ha tanding timbalan dan 53 tanding jawatankuasa pusat. 

4.03pm
Tan Sri Ong Ka Ting merupakan calon kedua yang menyerahkan borang bertanding jawatan presiden MCA.

Manakala Datuk Seri Kong Cho Ha pula menyerahkan borang bertanding jawatan timbalan presiden. 

3.45pm Datuk Seri Liow Tiong Lai serah borang pencalonan untuk bertanding timbalan presiden MCA.

3.20pm Calon kelima menyerahkan borang untuk bertanding jawatan naib presiden ialah pengerusi MCA Negeri Sembilan dan bekas anggota jawatankuasa pusat, Yew Chai Thiam. 

3.00pm Bekas naib presiden MCA, Datuk Donald Lim menyerahkan borang pencalonan bagi bertanding jawatan tersebut.

Sehingga ini, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek telah menyerahkan borang pencalonan untuk jawatan presiden.

Dengan itu, bagi jawatan naib presiden, empat orang telah berbuat demikian. Tiga lagi ialah Datuk Loke Yuen Yow, Datuk Ng YenYen dan pengerusi MCA Sabah, Datuk Khoo Keok Hai.

Bagi jawatankuasa pusat, 47 orang telah mengemukakan borang pencalonan masing-masing.
Pencalonan bagi pemilihan baru MCA pada 28 Mac ini, dibuka di Wisma MCA di Kuala Lumpur pada jam 1 tengah hari dan dijadual ditutup pada jam 5 petang.

Setiausaha agung parti Datuk Wong Foon Meng mengumumkan secara rasmi bermulanya proses pencalonan itu yang akan diikuti dengan tempoh bantahan selama 30 minit.
Proses pencalonann itu bermula agak lembap dengan beberapa calon tiba di dewan membawa kertas pencalonan masing-masing tetapi kemuncak pencalonan dijangka bermula pada kira-kira pukul 3 petang di mana mereka yang akan bertanding bagi jawatan utama dan tertinggi parti akan menyerahkan kertas pencalonannya.

Sebanyak 31 jawatan akan dipertandingkan, termasuk jawatan presiden dan timbalan presiden, empat jawatan naib presiden dan 25 untuk anggota jawatankuasa pusat (CC).

Jawatan presiden dijangka menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara penyandang Datuk Seri Ong Tee Keat, bekas presiden Tan Sri Ong Ka Ting dan bekas timbalan presiden Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

Pemilihan baru itu diadakan berikutan peletakan beramai-ramai 22 anggota CC parti pada awal bulan ini. Pemilihan parti terakhir diadakan pada Oktober, 2008.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails