Geng Aku

Jumaat, 18 Disember 2009

Pertemuan Media-KDN Panas, Isu Garis Panduan

Kementerian Dalam Negeri (KDN) merangka draf garis panduan yang lebih terperinci yang bakal mengetatkan lagi kawalan dalaman ke atas industri media cetak - tetapi kali ini mereka tidak berdiam diri.

Draf itu diumumkan oleh pegawai kanan KDN dalam satu pertemuan Isnin lalu dengan wakil-wakil media cetak di Kuala Lumpur.

Pertemuan itu, yang dijadual berlangsung sepanjang hari, ditamatkan separuh jalan, ekoran protes dan perdebatan hangat dengan wakil-wakil media terbabit.

Antara perkara yang dibangkitkan ialah tiadanya wakil daripada Institut Akhbar Malaysia dan Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ).

Para peserta juga menegaskan bahawa mereka tidak diberi sebarang notis awal mengenai perbincangan berhubung garis panduan tersebut.

Wakil kerajaan yang hadir termasuk Ketua Setiausaha KDN Datuk Mahmood Adam, timbalannya yang menjaga bahagian keselamatan, Ahmad Faud Abdul Aziz dan setiausaha bahagian kawalan penerbitan dan teks al-Quran, Abu Hassan Dahaman.

Seorang peserta mendakwa garis panduan itu satu percubaan untuk memaksa media menerima peruntukan di dalamnya sebagai 'prinsip bersama' dan oleh itu, membebaskan kementerian daripada dipersalahkan dalam perkara itu.

Beberapa peserta juga merasakan sempadan sempit yang dinyatakan dalam draf tersebut boleh menjejaskan industri media negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails