Geng Aku

Selasa, 22 Disember 2009

Filem Santau Raih 2.8 Juta Selepas 12 Hari Ditayangkan.



SASARAN David Teo untuk melihat filem Santau karya terbaru terbitan syarikat produksinya, MIG Production untuk mencatatkan kutipan RM6juta mungkin sukar untuk dicapai.

Selepas 12 hari ditayangkan iaitu sejak 10 Disember lalu, filem lakonan Puteri Mardiana dan Esma Daniel itu memperolehi kutipan kasar RM2.8 juta.

Melihat kepada angka itu, David berharap filem arahan Zahari Zain itu boleh menghasilkan sekurang-kurangnya RM4 juta.








“Bulan ini, nampaknya penggemar wayang mempunyai banyak pilihan filem untuk ditonton. Ini secara tidak langsung memecah belah skop jualan tiket sesebuah filem yang ditayangkan. Kalau dapat memungut RM3 juta itu sudah memadai buat saya untuk filem seram tempatan,” katanya sewaktu dihubungi.

Menurutnya, filem tempatan belum cukup ‘antarabangsa’ yang boleh ditonton tiga bangsa utama di negara kita.

Ia berbeza sekali dengan filem terbitannya yang ditayangkan di Singapura yang menunjukkan 35 peratus ditonton oleh penonton Cina yang rata-ratanya adalah kelompok masyarakat tertinggi di negara terbabit.

“Di Malaysia, filem tempatan atau lebih tepat saya katakan sebagai filem Melayu hanya mampu menarik minat penonton bukan Melayu dalam skala 15 hingga 20 peratus. Saya berharap untuk mencambahkan peratusan kelompok penonton bukan Melayu ke 40 peratus pada masa mendatang,” tegasnya.

Filem Santau adalah karya seram MIG selepas filem Jangan Pandang Belakang dan Congkak. Ia adalah filem ke-32 MIG. Filem ini turut dilakonkan Riezman Khuzaimi, Zul Handy Black, Lisdawati, Mariani, Bob Lokman, Farisya Fatin Faisal dan Hafidzuddin Fadzil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails