Geng Aku

Ahad, 21 Mac 2010

Nicol Raih Gelaran Keenam.




DATUK Nicol David berjaya merangkul kejuaraan keenam Kejohanan Skuasy Terbuka Kuala Lumpur CIMB 2010.

Selepas kempunan muncul juara pada edisi 2009, ratu skuasy negara ini kembali merampas mahkota kejuaraan selepas membenam pemain Mesir, Omneya Abdel Kawy pada aksi final di Berjaya Times Square, Kuala Lumpur semalam.

Nicol hanya memerlukan masa selama 31 minit untuk menumbangkan pemain pilihan keempat itu dengan kemenangan straight set 11-4, 11-2, 13-11.


“Saya sudah menjangkakan perlawanan ini memang sukar. Omneya bermain dengan cukup tenang kerana dia tidak kisah sama ada menang atau kalah.

“Sebaliknya, saya perlu menang kerana saya bermain di tempat sendiri selain untuk menebus kegagalan tahun lalu.

“Pada suatu ketika, Omneya memberi sedikit tekanan kepada saya tetapi mujur, saya dapat mengekalkan rentak permainan untuk meraih kemenangan straight set,” kata Nicol yang juga pemain No. 1 dunia.

Selaku juara, Nicol membawa pulang trofi dan wang tunai US$8,550 manakala Omneya membawa pulang wang tunai US$6,075.


AKSI Nicol (kiri) ketika menentang Omneya pada final Skuasy Terbuka Kuala Lumpur CIMB 2010 di Berjaya Times Square semalam.


Untuk rekod, Nicol sebelum ini telah menjuarai kejohanan yang sama pada edisi 2000, 2002, 2005, 2007 dan 2008.

Dalam saingan final lelaki, pemain No. 1 dunia, Ramy Ashour meraih gelaran sulungnya di Kuala Lumpur setelah menewaskan rakan senegaranya dari Mesir, Karim Darwish 11-8, 11-8, 11-9 dalam masa 41 minit.

“Set terakhir agak sukar kerana saya terpaksa mengejar mata setelah ketinggalan 5-9. Karim bermain dengan bagus dan mentalnya juga kuat,” katanya.

Ramy membawa pulang sebuah trofi dan wang tunai US$7,600 manakala Karim meraih US$5,200.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails