Geng Aku

Ahad, 21 Mac 2010

Bukan Mudah Kukuhkan Karier Pengacaraan - Yasmin Hani




PENGACARA dan pelakon Yasmin Hani mengakui bukan mudah untuk mengukuhkan karier pengacaraannya setelah kontrak bersama Astro tamat kira-kira dua tahun yang lalu.
Sejak kali terakhir wajah jelita ini menghiasi program signatur Astro Ria, Ria Sentral pada tahun 2008, sehingga hari ini Hani masih terus mencari peluang pengacaraan yang baru bagi melancarkan kariernya.

Walaupun namanya bukan lagi asing dalam dunia pengacaraan, pengalaman selama sembilan tahun itu belum mampu membuatkan pengacara berusia 31 tahun ini kukuh berdiri dalam bidang ini.

"Saya menganggap kerjaya saya hari ini seperti satu permulaan baru. Saya bagaikan orang baru yang perlu bekerja keras.

"Saya perlu ringan mulut untuk bertanya sana dan sini bagi mencari tawaran pengacaraan," ujarnya.

Malah, sejak bergerak sendiri tanpa ikatan kontrak dengan mana-mana program atau stesen TV, Hani menganggap dirinya tidak ubah seperti pendatang baru yang masih bertatih untuk terus mengukuhkan karier dan periuk nasi.

"Kemunculan saya sebagai pengacara bebas kini boleh diibaratkan seperti salam perkenalan.

"Macam orang baru, saya perlu mencari peluang kerja. Saya lalui waktu yang sukar tapi saya perlu terus berusaha untuk mencari rezeki," luah hati Hani.

Situasi itu pernah membuatkan Hani hampir 'terduduk' kekecewaan. Akuinya, mencari rezeki di luar sana secara bersendirian tanpa ikatan kontrak dengan mana-mana program bukanlah sesuatu yang mudah untuk dihadapi. Namun, Hani terus melangkah demi bidang yang dicintainya ini.

"Sebelum ini, saya cukup selesa selama sembilan tahun terikat dengan Astro. Karier pengacaraan saya berjalan dengan lancar.

"Saya tidak perlu runsing kerana semua perkara melibatkan program disusun dengan baik. Saya hanya perlu datang untuk rakaman dan balik selepas rakaman selesai.

"Namun, sejak kontrak tamat saya amat merasakan keperitan untuk mengembangkan karier ini.

"Terus-terang saya kata, bukan senang untuk mengukuhkan karier pengacaraan bila tiada kontrak dengan mana-mana stesen atau program TV.

"Saya mengenalpasti punca yang membuatkan karier pengacaraan saya tidak begitu lancar kerana mungkin ramai yang tidak tahu saya sudah tiada apa-apa kontrak dengan Astro lagi.

"Selama ini saya begitu sinonim dengan program-program Astro. Apabila kontrak dengan mereka sudah tamat pun orang luar sangka saya masih selebriti Astro.

"Mungkin sebab itu, tidak banyak tawaran pengacaraan lain yang datang. Apa pun, saya bersyukur kerana masih ada juga beberapa tawaran program telah dan bakal saya kendalikan," katanya.

Namun, dengan beberapa tawaran pengacaraan yang datang kebelakangan ini, Hani mungkin boleh menarik nafas lega.

Terbaru, dia terlibat dalam proses rakaman untuk program hiburan 13 episod, Layar Lensa di RTM. Sebelum itu, pelakon berdarah kacukan ini baru sahaja menyiapkan rakaman program Pop Sensasi yang juga akan bersiaran di RTM.

Hani juga bakal mengendalikan program Prelude Anugerah Industri Muzik (AIM) bulan depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails