Geng Aku

Ahad, 8 November 2009

Pasukan Idaman Pas: Nik Aziz, Nizar, Dr Asri: Satu Analisa

Kata orang menang sorak belum tentu menang. Kerana itu ada bidalan: menang sorak kampung tergadai.


Nik Aziz dikatakan pemimpin popular berasaskan jumpaan 2 orang pakar akademik Dr Aziz Bari dan Dr Abu Hassan Hasbullah. Secara logik kalau Nik Aziz tidak popular tak kan boleh bertahan selama 20 tahun sebagai MB Kelantan.

Nizar pula dikatakan n0.3 paling popular dikalangan pemimpin Pas. Nama Nizar muncul apabila dilantik sebagai MB Perak bagi mengetuai ADUN DAP yang majoriti. Nama Nizar semakin popular apabila hilang jawatan MB. Kepopularan Nizar bertambah-tambah lagi apabila mengetuai sidang bawa pokok dan sidang hotel heritage. Nizar juga semakin popular membuat kecoh pada sidang DUN Perak pada 7 Mei dan 28 Oktober lalu. Nizar juga popular kerana sanggup turun naik mahkamah untuk mendapatkan semua jawatan MBnya. Pada 5 November lalu rayuan Nizar untuk mendapatkan jawatannya didengar oleh 5 orang Hakim mahkamah persekutuan. Keputusannya belum diketahui.
 



Dr Asri atau lebih senang dipanggil sebagai Dr Maja, memang popular kerana sering membuat fatwa yang bercanggah dengan majlis fatwa kebangsaan semasa atau sesudah menjawat jawatan Mufti Perlis.

Dr Asri semakin popular kerana ada program khas di Astro. Kemudian nama Dr Asri menjadi sebutan ramai apabila ditangkap JAIS kerana "dituduh" penganut Wahabi dan berceramah agama di Selangor tanpa Tauliah JAIS.

Dr Asri popular kerana khabarnya akan dilantik mengetuai YADIM setelah ditinggalkan oleh Ustaz Nakhie Ahmad. Ekoran akan dilantiknya Dr Asri mengetuai YADIM, PGSM membuat memorendum kepada DYMM Agong membantah perlantikan Dr Asri.

Dr Asri membuat berita lagi apabila dikatakan berdamai dengan PGSM, dan dikatakan PGSM akan memohon maaf secara terbuka. Namun semua itu tidak menjadi, kerana dikatakan Dr Asri mungkir janji akan proses perbincangan minta maaf tersebut tidak dihebohkan. Dalam perkara minta maaf ini, tidak dapat dipastikan siapa yang berkata benar, PGSM kah atau Dr Asri.
 
Dr Asri menjadi popular kerana persuruhjaya Pas Terengganu Harun Taib mendedahkan, bahawa beliau menyuruh Dr Asri masuk Pas, bukan mengajaknya.

Ekoran seminar sehari Pas semalam (7 Oktober) nama Dr Asri menjadi sebutan para peserta seminar, kerana itu Pasukan Idaman Pas telah tercipta: Nik Aziz-Nizar-Dr Asri bagi mengetuai Pas dalam PRU-13. Nama Presdien dan Timbalan Presdien Pas: TG Hadi Awang dan Ustaz Nasharuddin Mat Isa diketepikan. Menurut para peserta seminar Pas: Gandingan 3 nama ini akan membawa kejayaan besar kepada PAS pada PRU-13 nanti.

Persoalannya sekarang, apakah Dr Asri akan menyertai Pas? satu tandatanya yang perlu dijawab. Jika iapun..Apa kah nama popular di kalangan ahli Pas akan juga popular di kalangan rakyat jelata? Suatu pertimbangan yang perlu dikaji oleh akar umbi Pas.

Seminar sehari Pas, yang membidas ketokohan Hadi Awang dan Ustaz Nasha, telah mengores penyokong akar umbi TG Hadi Awang. Tidak mudah bagi mereka melupakan jasa Hadi Awang,kerana satu jumpaan ahli akademik, yang hanya bermain data, bukan hati nurani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails