Geng Aku

Khamis, 19 November 2009

Nizar V'8! Ketuai PR-Nik Aziz belum sedia mengulas



Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat belum bersedia untuk memberi reaksi berhubung cadangan agar beliau dilantik menerajui pakatan rakyat.


Menteri Besar itu menyifatkan masih terlalu awal dan belum sampai masa untuk beliau mengulas cadangan itu.

''Belum masak lagi, biar periuk menggelegak, lama-lama boleh masak dan makan nasi," katanya ketika diminta mengulas isu itu pada sidang akhbar di pejabatnya di sini hari ini.



 Datuk Zaid Ibrahim [gambar] baru-baru ini dilaporkan mencadangkan Nik Abdul Aziz dilantik sebagai ketua pakatan pembangkang kerana gabungan itu memerlukan seorang pemimpin 'spiritual' seperti Mahatma Gandhi sewaktu zaman India memperjuangkan kemerdekaan dahulu.

Melalui penjelasan di dalam blognya, Zaid berkata, apa yang dimaksudkan oleh beliau mengenai pemimpin 'spiritual' ialah seorang pemimpin yang tidak ada cita-cita menjadi Perdana Menteri atau apa-apa jawatan besar.

Berasaskan pengamatannya Zaid berkata, pemimpin politik walau hebat dan handal sekali pun tidak akan cukup kuat untuk melawan 'gergasi' Barisan Nasional (BN).



Menurutnya, ini sama seperti Gandhi yang tidak mahukan apa-apa jawatan, hanya setakat menyokong Jawaharlal Nehru sebagai Perdana Menteri India yang merdeka.

''Soal jawatan Perdana Menteri itu terserahlah kepada wakil-wakil rakyat pakatan pembangkang sesudah mendapat kerusi yang cukup untuk membentuk kerajaan yang baru.
''Itu perkara mudah kerana Tok Guru (Nik Abdul Aziz) pun tahu dan bersedia menerima orang lain yang lebih sesuai untuk menjadi Perdana Menteri," kata Zaid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails