Geng Aku

Jumaat, 26 Mac 2010

Pilihan Raya Hulu Selangor: SPR Mesyuarat 2 April.



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bermesyuarat pada 2 April ini bagi menentukan tarikh pilihan raya bagi kawasan Parlimen Hulu Selangor yang kosong ekoran kematian penyandangnya, Datuk Dr Zainal Abidin Ahmad malam tadi.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, mesyuarat tersebut akan diadakan bersama-sama ahli lembaga pengarah suruhanjaya itu.

"Kita akan adakan mesyuarat tersebut pada pukul 10 pagi di pejabat SPR Jumaat depan. Setakat ini saya belum menerima notis kekosongan daripada Speaker Dewan Rakyat, mungkin petang nanti kerana hari ini Jumaat,” katanya kepada mStar Online hari ini.

Abdul Aziz berkata mengikut peruntukan undang-undang SPR, selepas notis kekosongan diterima, suruhanjaya itu perlu bermesyuarat dalam tempoh 10 hari untuk menentukan tarikh pilihan raya.

"Mengikut peraturan, pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh 60 hari setelah speaker Dewan Rakyat memaklumkan kepada SPR mengenai kekosongan kerusi berkenaan,” katanya.

Zainal Abidin, 71, meninggal dunia di kediamannya di Batu 9 1/2, Jalan Cheras, Kajang, akibat barah otak, kira-kira jam 9.27 malam tadi.

Allahyarham merupakan bekas Timbalan Menteri Besar Selangor.

Pada pilihan raya umum ke-12, Mac 2008, Zainal Abidin daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) memenangi kerusi Hulu Selangor selepas mengalahkan calon BN daripada MIC, Datuk G. Palanivel dengan majoriti 198 undi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails