Geng Aku

Jumaat, 20 November 2009

Nizar V'8! SPR Tipu Daftar Pemilih Di Pekan.


Timbalan Ketua AMK Pahang, Saudara Kamarul Hatta (foto), hari ini menggesa Suruhajaya Pilihan Raya (SPR), yang kononnya dikatakan "Cekap dan Telus" menyemak semula dan membersihkan senarai nama dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan Suku Ketiga Tahun 2009 (1 Julai - 30 Sept 2009) bagi Parlimen P085 (Pekan) dengan segera. Ini kerana terdapat bukti kukuh, ramai pengundi baru yang dipindahkan ke kawasan parlimen itu sejak akhir-akhir ini. 
'Malah kebanyakan daripada mereka dilihat mempunyai alamat di utara semenanjung. 
 
Terdapat juga nama-nama pengundi yang amat diragui kesahihannya, termasuk yang didaftarkan bagi Peti Undi Sg.Miang. Sebelum ini, rakyat Malaysia pernah digemparkan dengan kewujudan satu penempatan eksklusif "orang luar" yang dibina di kawasan itu. Malah, tinjauan kami ke kawasan terbabit memang menunjukkan majoritinya daripada luar. 
 
Mereka diberikan tanah dan rumah untuk mendiami kawasan terbabit, yang dikawal ketat oleh pihak tertentu. Kehadiran mereka yang cukup ramai itu amatlah diragui dan mendapat cemuhan masyarakat setempat. Apa tidaknya, rakyat Pahang yang sudah sekian lama memohon tanah masih tidak diberi perhatian. Tiba-tiba ada orang luar dan rakyat asing terutamanya dari Myanmar dan Kemboja pula yang lebih diutamakan. 
 

 
 
Menurut penduduk setempat, kawasan penempatan itu memang sengaja diwujudkan bagi membantu undi Parlimen Pekan yang diwakili oleh Perdana Menteri, Najib Razak sendiri.
 
Kebanjiran terlalu ramai pengundi luar yang kini berdaftar di Pekan, adalah perancangan rapi yang dibuat oleh kerajaan dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dalam usaha memberi kemenangan besar kepada Presiden UMNO itu. Semakan daftar pemilih yang baru diedarkan itu, jelas sekali membuktikan perkara ini. Menurut Kamarul Hatta beliau amat terkejut dengan perkara ini. 
 

 
 
"Saya melihat perkara ini adalah serius. Ramai pengundi dipindahkan secara haram ke Parlimen Pekan. Malah majoritinya mempunya kad pengenalan 'o2' iaitu kod bagi negeri utara semenanjung. Malah ada juga yang mempunyai kad pengenalan kod '71' yang bermakna orang luar dan bukan rakyat Malaysia yang tulen. SPR harus memantau dan membersihkan daftar pemilih ini jika tidak mahu kewibaan mereka terus dipertikaikan oleh rakyat" katanya. Segala bukti tentang perkara ini akan didedahkan kemudian, selepas pihak kami mendapatkan dokumen yang berkaitan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails