Geng Aku

Jumaat, 20 November 2009

Nizar V'8! Sidang DUN Pahang kesoh isu lawatan PBT



Sidang Dewan Undangan Negeri Pahang hari ini kecoh apabila isu lawatan kerja ahli majlis dan kakitangan pihak berkuasa tempatan (PBT) ke Vietnam dipersoalkan pihak pembangkang.

Kekecohan itu berlaku selepas Leong Ngah Ngah (DAP-Triang) mempersoalkan lawatan ke negara berkenaan yang disifatkan lebih mundur daripada Malaysia.

Beliau berkata, PBT sepatutnya melakukan lawatan ke negara maju seperti Singapura untuk mempelajari kejayaan mereka.



Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, yang bangun mencelah berkata lawatan tersebut bukan hanya sekadar melihat kejayaan sesebuah negara namun turut bertujuan melihat kelemahan yang ada.

"Ini supaya kita menginsafi diri dan mencari kekuatan untuk memperbaiki mutu perkhidmatan," katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang di sini hari ini.

Sementara itu, Datuk Lau Lee (BN-Damak) berkata lawatan itu memberi kesan positif khususnya dalam mengetahui amalan Dasar Terbuka yang dipraktikkan negara tersebut untuk menarik pelaburan asing.



Terdahulu, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Alam Sekitar dan Kesihatan, Datuk Hoh Khai Mun, menjawab soalan Datuk Dr Ng Keong Chye (BN-Ketari) mengenai negara dan kos perbelanjaan bagi setiap lawatan yang diadakan PBT dari 2006 hingga 2009.

Katanya, kebanyakan PBT melawat negara Asia termasuk China, Indonesia dan Vietnam dengan keseluruhan kos RM838,344.

Beliau berkata, PBT terbabit mendapat kelulusan daripada kerajaan negeri Pahang untuk setiap lawatan ke luar negara. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails