Geng Aku

Jumaat, 20 November 2009

Nizar V'8! Ong Pertahan Perubahan, Chua Kembali Ketuai Johor



Presiden MCA Datuk Seri Ong Tee Keat mempertahankan keputusannya merombak Majlis President, dengan menyatakan bahawa beliau memerlukan pasukan yang menyokong penih pelan perpaduan lebih menyeluruh (GUP) untuk memulihkan semula parti menjelang pilihan raya umum.

"Kita tidak mampu untuk mempunyai pemimpin yang menentang GUP - lebih-lebih lagi, mereka yang menentang pelan yang mendapat restu daripada Perdana Menteri -- berada dalam Majlis Presiden MCA," katanya dalam blognya Khamis.

Krisis berterusan dalam parti komponen kedua terbesar Barisan Nasional itu menyebabkan Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan hari ini beliau akan bertemu dengan pemimpin-pemimpin terbabit berikutan keadaan yang semakin buruk.




Dalam blognya, Ong memberitahu timbalan presiden parti Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kembali sebagai ketua perhubungan MCA Johor, jawatan yang dilepaskannya awal tahun lepas setelah skandal video seksnya tersebar.

"Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah atas pelantikannya sebagai pengerusi jawatankuasa perhubungan MCA Johor yang baru," kata Ong yang mengambil alih jawatan itu selepas Chua.

Ong, bagaimanapun, tidak memberi bayangan sama ada beliau mengubah ketua parti di negeri lain.

Semalam, Ong menggantikan sembilan anggota Majlis Presiden yang menyokong naib presiden Datuk Seri Liow Tiong Lai, termasuk Ketua Pemuda Datuk Dr Wee Ka Siong dan ketua Wanita Datin Paduka Chew Mei Fun.



Tindakan itu diselar oleh Liow manakala reaksi Wee dan Chew yang menangis disiar di muka depan beberapa akhbar harian.

Ong berkata GUP yang disahkan Jawatankuasa Pusat (CC) parti semalam perlu dilaksana segera.

"Oleh itu, saya memerlukan satu pasukan yang 100 peratus di belakang usaha untuk mengembalikan perpaduan kepada MCA menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Untuk menjayakannya, saya perlu merombak beberapa jawatan dalam parti dan telah memasukkan pemimpin yang mempunyai pengalaman dan visi untuk menggerakkan GUP, yang mendapat dua pertiga sokongan daripada CC," katanya.

Beliau berkata adalah tidak benar sayap Pemuda dan Wanita dipinggir.



Wee dan Chew masih boleh duduk dalam Majlis Presiden sebagai anggota jemputan bagi menyuarakan pandangan mereka.



"Pada masa seperti ini, adalah penting untuk semua pemimpin parti mengenepikan perbezaan mereka demi perpaduan. MCA tidak mampu lagi untuk membazirkan masa bagi mendapatkan semula sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Inilah sebab kenapa saya boleh bekerja dengan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek walaupun kami mempunyai perbezaan sebelum ini," kata Ong.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails