Geng Aku

Khamis, 25 Mac 2010

SPR: Pilihan Raya PBT Tak Boleh Diadakan.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan di Pulau Pinang dan Selangor kerana seksyen mengenainya dalam Akta Pilihanraya Kerajaan Tempatan 1960 dimansuhkan selepas Akta Kerajaan Tempatan 1976 dikuatkuasakan.

Menurut SPR, kedua-dua negeri tertakluk kepada akta 171 yang menyatakan perlantikan ahli majlis hendaklah dibuat secara lantikan.
Pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Yusoff berkata pemansuhan seksyen akta berkenaan memberi kesan kepada semua negeri kecuali Sabah dan Sarawak yang mempunyai ordinannya sendiri.

“Bukan SPR tidak benarkan buat, tetapi undang-undang tidak membenarkan. Perkara ini mesti difahami,” katanya dalam sidang media bagi menjelaskan perkara tersebut di ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya.

Turut hadir dalam sidang media itu, timbalannya Datuk Wan Ahmad Wan Omar dan penasihat undang-undang SPR Mohd Azhar Mohd Yusoff.

Abdul Aziz juga berkata, urusan pilihan raya tempatan tidak tertakluk bawah bidang kuasa SPR, tetapi sepenuhnya bawah kerajaan negeri.

Bagaimanapun, tambahanya, pindaan dan perubahan dasar bagi menjalankan semula pilihan raya tempatan hanya boleh dilakukan melalui Majlis Negara bagi Kerajaan Tempatan (MNKT), satu badan di bawah Kementerian Perumahana dan Kerajaan Tempatan.

Pindaan mesti digunapakai semua negeri

Menurut Abdul Aziz, jika cadangan tersebut diterima MNKT, ia boleh dilaksanakan dengan cara berikut:

- Meminda beberapa perkara dalam Akta 171 dan apa-apa peruntukan sedia ada berkaitan pelantikan anggota majlis.

- Semua pindaan hendaklah diterima pakai semua negeri supaya wujud keseragaman dalam pemakaian undang-undang.

- Peraturan bagi menjalankan pilihan raya tersebut hendaklah diadakan.

Pulau Pinang dan Selangor sebelum ini mengumumkan mahu mengadakan pilihan raya PBT dan meminta SPR menguruskannya.

Abdul Aziz berkata, surat tersebut memaklumkan perkara tersebut telah dihantar kepada pihak terbabit semalam.

Menjawab surat itu, Abdul Aziz berkata, SPR juga menjelaskan tidak dapat menjalankan kajian bagi mana-mana kerajaan negeri kerana ia bertentangan dengan fungsi SPR di bawah perlembagaan persekutuan dan Akta Pilihan Raya 1958.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails