Geng Aku

Selasa, 16 Mac 2010

ISA Perlu Dihapuskan, Bukannya Dikaji.

Pengerusi Gerakan Mansuh ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh (gambar) menjangkakan bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang akan diteliti dan dikaji kabinet Jumaat ini masih menafikan hak asasi seseorang yang dituduh bersalah untuk dibicarakan secara adil di mahkamah.

Sehubungan itu, pindaan rang undang-undang yang dijangka umum akan dibentangkan di Parlimen itu dalam masa terdekat ini bukan sahaja dianggap sebagai suatu inisiatif yang tidak bermakna, malah ISA patutnya dimansuhkan.

“Bagi kami, pindaan yang dibuat ini tidak bermakna, tidak lagi boleh diperbaiki kecuali dimansuhkan,” katanya.

Lebih dari itu, berdasarkan beberapa pengalaman GMI berunding dengan KDN sebelum ini, beliau menganggap pengumuman seperti yang dibuat Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semalam adalah percakapan kosong seorang ahli politik.

“Hakikatnya, sehingga hari ini masih tidak kelihatan perincian-perincian pindaan pada akta ini sehingga menjadi suatu cakap-cakap politik sahaja,” ujarnya.

Tuntas dari itu, Hishammuddin dianggap tidak berniat memperbaiki hatta memansuhkan ISA, tahanan tanpa bicara seperti yang dituntut oleh GMI dan majoriti rakyat Malaysia sebelum ini.

Sebaliknya, menurut beliau, inisiatif Hishammuddin itu sekadar untuk menarik perhatian rakyat terhadap kerajaan.

Bagaimanapun, KDN diminta bersikap jujur dengan melaksanakan ‘semakan kehakiman’ ke atas sesiapa sahaja yang didakwa di bawah akta zalim tersebut, bukan lagi diputuskan bersalah oleh suatu Lembaga Penasihat di bawah KDN.

Semalam, Hishammuddin dilaporkan akan menyerahkan draf pindaan undang-undang berkaitan ISA kepada kabinet, sebelum membentangkan rang undang-undang pindaan itu dalam sidang parlimen Mac-April ini.

Cadangan pindaan itu meliputi lima inti utama yang dipertikai umum, iaitu kuasa Menteri Dalam Negeri, tempoh penahanan, hak dan layanan ke atas tahanan, ISA dianggap alat politik bagi mengekalkan kuasa memerintah dan kaedah tahanan tanpa perbicaraan.

Pun begitu, sekiranya draf pindaan tersebut tidak dibentangkan dalam sesi perbahasan kali ini, beliau berkata, KDN akan terus mendapatkan maklum balas daripada rakyat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails