Geng Aku

Khamis, 5 November 2009

Jeffrey rancang tubuh parti baru?

Bekas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Dr. Jeffrey Kitingan merancang menubuhkan parti baru dengan nama Parti Perpaduan Rakyat Sabah atau Parti Pakatan Bersatu Sabah untuk meneruskan karier politiknya.


Seorang pembantu peribadi Jeffrey yang enggan dikenali memberitahu Utusan Malaysia, penubuhan parti baru itu adalah pilihan terbaik bagi Jeffrey dan para penyokongnya yang dijangka keluar beramai- ramai daripada PKR.

Menurutnya, pendaftaran parti itu akan dibuat dalam masa terdekat dan jika Pendaftar Pertubuhan (ROS) tidak meluluskannya, rancangan baru akan digerakkan.

Jeffrey ketika dihubungi mengambil sikap berdiam diri tetapi mengakui menerima sokongan padu daripada pengikutnya tentang penubuhan parti baru.

‘‘Saya tidak mahu jelaskan apa-apa sekarang. Penyokong saya memang mahu saya timbangkannya (penubuhan parti baru). Buat masa ini, saya masih tidak buat apa-apa tentang itu,’’ katanya.

Minggu lalu, Jeffrey meletak semua jawatan dalam PKR selepas tidak berpuas hati dengan keputusan pucuk pimpinan melantik bekas Setiausaha Perhubungan PKR Sabah, Ahmad Thamrin Jaini sebagai ketua perhubungan negeri yang baru.

Jefrrey yang masih ahli biasa PKR, sebelum ini dikatakan akan menyertai Parti Bersatu Sabah (PBS) atau Parti Maju Sabah (SAPP) bagi menyambung hayat politiknya.

Beliau memberitahu, sejak menyerahkan surat perletakkan jawatan ke ibu pejabat PKR, beliau tidak lagi berhubung dengan pemimpin tertinggi parti berkenaan.

‘‘Saya tidak tahu apa terjadi di sana (dengan kepimpinan PKR). Saya telah cakap apa yang saya mahu cakapkan. Jadi terpulang kepada mereka (pucuk pimpinan),’’ katanya.

Ditanya kemungkinan menyertai PBS diterajui abangnya, Datuk Joseph Pairin Kitingan, beliau berkata, perkara itu tidak mungkin terjadi.

Ini kerana, katanya, Barisan Nasional (BN) Sabah sebelum ini gagal memperjuangkan nasib penduduk Sabah dan Sarawak.

Mengenai SAPP, katanya, beliau masih tidak menerima sebarang pelawaan rasmi dan ketika ini masih memikirkan keputusan terbaik untuk meneruskan karier politiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails