Geng Aku

Khamis, 11 Mac 2010

Khalid Cabar Zulkifli Berdebat Isu Allah.


Ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad hari ini mencabar Zulkifli Noordin berdebat bagi mencari kebenaran dan membuktikan hujah siapa yang bertepatan dengan pandangan agama berhubung isu kalimah Allah yang mempertembungkan mereka berdua.

Zulkifli yang membuat laporan polis terhadap Khalid berhubung isu penggunaan kalimah Allah di kalangan bukan Islam - telah dipecat daripada PKR Sabtu lalu.

Khalid berkata, beliau bersedia berdepan dengan ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu ini di mana-mana dan bila-bila masa sahaja.

“ Sediakan sahaja tempat serta waktunya dan panggil Astro Awani atau Hujjah TV9, kita berdebat secara siaran langsung demi mencari kebenaran,” tulis Khalid dalam blognya. 

“Kemudian lihat sahaja siapa yang berhujah di atas kekuatan nas dan siapa yang bertindak di atas dasar sentimen semata. 

“Sekiranya ada di antara apa yang saya fahami tidak tepat, tersasar dan tidak berlandaskan syariat, maka saya sedia diperbetulkan dan demikian jugalah saya harapkan sebaliknya,” tulis Khalid lagi.

Khalid turut mengulas pemecatan Zulkifli dengan memuji tindakan tegas PKR memecat ahli parlimen Kulim-Bandar Baharu itu ekoran laporan polis terhadapnya.

“Walaupun mereka sedar bahawa pemecatan Zul (Zulkifli) akan menyebabkan PKR kehilangan satu lagi kerusi parlimen; dan DAP akan mempunyai satu kerusi lebih dari PKR, namun mereka terus bertindak tegas. Syabas!

“Tindakan tegas ini memberi mesej yang jelas berhubung komitmen PKR terhadap Pakatan Rakyat,” katanya.

Bagaimanapun, sepanjang 'perang mulut' antaranya Zulkifli dan pemimpin kanan partinya sendiri sebelum ini, Khalid hanya berdiam diri dan dilaporkan hanya menyifkan tindakan tersebut sebagai “hak dia”.



Khalid berkata, tindakan PKR itu telah melegakan penyokong PKR dan membuktikan ketegasan parti itu terhadap setiakawan dalam Pakatan, walaupun ia mengurangkan satu kerusi parlimennya.

“Tindakan (pemecatan) ini juga secara zahirnya bercanggah dengan kepentingan parti sendiri,” katanya yang juga sedang menjalani hukuman gantung jawatan oleh partinya sendiri.

Khalid turut mengucapkan tahniah kepada DAP yang “berjiwa besar” kerana sedia mengekalkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ketua pembangkang walaupun kini mendominasi jumlah kerusi Pakatan di parlimen.

“Ini yang dikatakan pengorbanan demi menjaga kepentingan pakatan dan PR itu sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails