Geng Aku

Sabtu, 5 Disember 2009

SPRM Minta Bantuan PKR Kesan PI Bala



Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) meminta bantuan daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk mengesan penyiasat persendirian, P. Balasubramaniam dan membawanya ke pejabat itu. 

Perkara itu didedahkan Ketua Angakatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Md Akin selepas beliau dipanggil untuk memberikan keterangan oleh suruhanjaya berkenaan.
Shamsul berkata SPRM meminta PKR berbuat demikian secepat mungkin dan pihaknya akan sedaya upaya membantu suruhanjaya berkenaan. 



“ Cuma satu tadi, SPRM minta tolong dan bantuan kepada kita ialah mereka ingin sangat bertemu dengan Bala. Saya memberikan kerjasama, saya akan usahakan dan sama-sama berikhtiar untuk membawa Bala ini ke SPRM Putrajaya” katanya. 

Beliau berkata demikian pada sidang medianya selepas memberikan keterangan berhubung rakaman temuramah Bala di SPRM Putrajaya pagi tadi. 

Katanya keterangan berkenaan dilakukan bagi membolehkan SPRM meneruskan prosedur siasatan setelah rakaman temuramah Bala diserahkan kepada SPRM awal minggu ini. 

Bala telah menghilangkan diri bersama keluarganya, sebelum muncul kembali tahun ini dan mendedahkan bahawa beliau telah dibawa lari ke India oleh kerajaan Malaysia. 



Rakaman perbualan Bala bersama 3 orang peguam membuktikan adanya usaha untuk menutupi hubungan Najib dan Altantuya Shaaribu. 

Dalam sesi soal siasat selama tiga jam itu, Shamsul diminta memberikan beberapa butiran mengenai laporan yang telah dibuat olehnya dan ditanya apakah soalan SPRM yang masih bermain di minda beliau sehingga waktu ini, ini jawapan Shamsul. 

“ Ditanya soalan adakah laporan ini berniat jahat atau sebagainya, saya kata tidak, laporan ini bertujuan untuk memastikan agar persoalan dan pertikaian yang timbul dengan dakwaan Perdana Menteri, Najib Tun Razak terlibat dengan pembunuhan wanita Mongolia ini dibersihkan”. 




Shamsul berkata laporan yang telah dibuat bukan hanya untuk mengembalikan kesejahteraan negara yang resah dengan persoalan kontroversi berhubung kaitan Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak dengan kematian wanita Mongolia.

Namun laporan berkenaan juga dibuat bagi membantu SPRM mengembalikan imejnya yang tercalar. 

“ Saya beritahu saya datang hari ini, dan saya harap SPRM juga mengambil langkah yang sama memanggil kesmua nama yang terlibat. Nazim, Deepak malah Rosmah yang disebut dalam video itu bercadang untuk minum pagi, makan tengahari dengan Bala ini, ini dua tiga karekter, dan Najib tidak boleh mendiamkan diri, tampil dan memberikan kenyataan”. 



Rakaman temuramah Bala mengandungi tujuh perkara yang boleh difokuskan dan salah satunya ialah Najib sendiri melalui agen-agennya telah menawarkan wang RM 5 juta bagi mendorong Bala menarik balik akuan bersumpah bertarikh 1 Julai 2008. 



Bala mendakwa beliau disogok RM5 juta ringgit untuk menarik balik akuan bersumpah itu oleh Deepak Jaikshnan, yang dikatakan rapat dengan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor dan telah diseludup ke India tanpa melalui Jabatan Imigresen. 

Shamsul pagi tadi turut ditemani oleh ahli parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails