Geng Aku

Rabu, 18 November 2009

Nizar V'8! Saya Tak Pernah Terfikir Untuk Kembali Ke Kabinet - Soi Lek

Timbalan presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata tidak pernah terlintas di fikiran beliau untuk kembali menyertai Kabinet.

"Saya tak pernah memikirkan tentang sebarang jawatan dalam kerajaan. Saya juga tak pernah meminta sebarang jawatan, termasuk dalam GLC (syarikat berkaitan kerajaan), atau lain-lain. Kalaulah ada sesiapa yang terfikir bahawa saya melawan kerana ingin kembali menyertai Kabinet, saya rasa mereka silap besar.

"Kalau mereka berfikir bahawa saya melawan kerana ingin dilantik memegang jawatan dalam mana-mana badan berkanun seperti KTMB, anggapan mereka itu ternyata silap. Tanyalah sesiapa pun. Saya tak pernah meminta semua itu," katanya dalam temubual dengan Bernama.

Sebaliknya, kata Dr Chua beliau tidak faham kenapa sesetengah orang ingin mengaitkan pelan perpaduan lebih menyeluruh (GUP) dengan jawatan Kabinet, sedangkan beliau telah menyatakan dengan jelas bahawa beliau tidak meminta jawatan dalam kerajaan.

"Kenapa mesti kaitkan GUP dengan jawatan Kabinet? Saya gembira dengan apa yang saya ada dan siapa diri saya. Kalau orang nak cari kesilapan saya setiap masa, teruskanlah berbuat begitu. Saya hairan apabila ada orang yang ingin menyentuh hal peribadi saya semasa majlis taklimat Ahad lepas. Dia kemudiannya dihalau keluar," kata beliau.

Semasa berlangsungnya majlis taklimat tentang GUP di ibu pejabat parti itu, seorang pemimpin peringkat akar umbi dari MCA Bahagian Selayang membangkitkan isu pembabitan Dr Chua dalam skandal DVD seks, tetapi dia diminta meninggalkan majlis itu oleh anggota peringkat akar umbi.

kata Dr Chua semasa menganggotai Yayasan Pendidikan Johor, beliau tidak me
Malah,nggalakkan anak-anaknya memohon pinjaman pelajaran daripada yayasan itu.

Sebaliknya, mereka melanjutkan pelajaran dengan menggunakan biasiswa lain, katanya.

Mengenai perjumpaan antara pemimpin tertinggi MCA dan masyarakat Cina malam tadi, Dr Chua berkata pemimpin masyarakat itu menzahirkan kebimbangan mereka dan mahu agar kemelut yang melanda MCA diselesaikan segera.

"Mereka berpendapat tiada perkara yang tidak boleh dibincangkan dan diselesaikan dengan secepat mungkin," katanya.

Dr Chua berkata parti itu juga berbincang dengan pemimpin masyarakat Cina hal berkaitan ekonomi dan secara umumnya, mereka menyokong inisiatif ekonomi yang diperkenalkan perdana menteri.

"Kata mereka perdana menteri berada di landasan betul (dalam melaksanakan langkah itu) seperti melonggarkan peraturan kuota (mengenai syarat 30 peratus ekuiti Bumiputera bagi 27 subsektor perkhidmatan) dan pemansuhan garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC), tetapi mereka berpendapat lebih banyak perkara perlu dilakukan bagi menarik pelaburan langsung asing.

"Mereka juga bersetuju bahawa kita (Malaysia) terlalu bergantung pada pekerja asing, yang telah kami (MCA) bangkitkan sebelum ini," katanya.

Dr Chua berkata pada perjumpaan itu, pemimpin masyarakat Cina juga berkata mereka mahu kerajaan memberi bantuan kewangan secara bersistematik kepada sekolah Cina dan sekolah persendirian.

-- BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails