Geng Aku

Sabtu, 21 November 2009

Nizar V'8! 3 Wakil Rakyat Pakatan Akan Diminta Beri Penjelasan Tentang Perbelanjaan Berlebihan

Tiga wakil rakyat daripada Pakatan Rakyat (PR) akan dipanggil memberi penjelasan berhubung penggunaan peruntukan tahunan secara berlebihan dalam satu siasatan awam.


Sejumlah saksi, termasuk lima pegawai daerah, dijangka berbuat demikian pada Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) antara 7 hingga 10 Disember depan.



Pengerusi Selcat, Teng Chang Khim berkata notis-notis akan dikemukakan kepada saksi-saksi selewat-lewatnya 7 Disember ini tetapi beliau enggan mendedahkan identiti siapakah tiga wakil rakyat itu.

"Kami ingin tahu kenapa lebih 70 peratus daripada peruntukan tahunan digunakan dalam tempoh lima bulan.

"Adakah ia kerana kecemasan atau mala petaka di kawasan masing-masing? Kami perlu memahaminya," kata Teng.

Tambah Teng, seorang wakil rakyat telah membelanjakan 90 peratus daripada peruntukan untuk bulan kelima dan telah menggunakan 99 peratus untuk bulan berikutnya.




Teng menambah, peruntukan tahunan yang diterima wakil rakyat di Selangor adalah antara yang tertinggi di negara ini.

Katanya, siasatan itu bertujuan membantu jawatankuasa berkenaan mengenalpasti kelemahan dan membantu penyaluran peruntukan tersebut secara lebih berkesan pada masa akan datang.

Menurut Teng, Selcat juga dijangka menemuramah pegawai-pegawai daerah terbabit pada dua hari pertama dan wakil rakyat pada hari ketiga dan keempat siasatan itu berlangsung nanti.



Pada September lalu, anggota Exco Kerajaan Selangor, Ronnie Liu Tian Khiew telah dipanggil Selcat kerana menghabiskan keseluruhan peruntukan RM600,000 untuk kawasan pilihan raya Pandamaran dalam tempoh tujuh bulan.

Beliau juga telah menggunakan kira-kira RM800,000 daripada RM1 juta yang diperuntukkan untuk kawasan pilihan raya Sungai Pelek dan Sungai Panjang yang diletakkan di bawah seliaannya.

Liu berkata, dia habis menggunakan peruntukan untuk kawasan Pandamaran kerana terdapat banyak permintaan daripada pelbagai pihak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails