Geng Aku

Jumaat, 6 November 2009

Kelantan tak pandang rendah N. Sembilan.

SEGALA-GALANYA boleh berlaku, sebarang kesilapan pasti mengundang padah.

Justeru, jurulatih Kelantan, B. Sathianathan (gambar) tidak mahu memperkecilkan kemampuan Negeri Sembilan apabila kedua-dua pasukan itu bertembung pada final Piala Malaysia di Stadium Nasional, Bukit Jalil malam esok.




Dengan nada rendah diri, Sathianathan menganggap peluang untuk kedua- dua pasukan menang adalah 50-50 dengan kekuatan pemain yang seimbang setakat ini.

Katanya, bermain pada pentas final tidak sama seperti perlawanan biasa kerana kedua-dua pasukan pastinya memburu gol awal sebagai pencetus semangat.

"Semangat juga boleh dicetuskan oleh penonton dan sebab itu kehadiran penyokong yang ramai juga boleh menaikkan semangat pemain.

"Apa yang penting pemain tahu apa peranan mereka di tengah padang dan perlu mengawal emosi dengan baik," katanya kepada pemberita sewaktu bersama-sama pemain Kelantan berlepas ke Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di Pengkalan Chepa, Kota Bharu semalam.

Sathianathan menambah, kekuatan kedua-dua pasukan adalah seim- bang dan masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri.

"Kekuatan mereka pasti bertambah dengan percaturan pemain-pemain muda yang berbakat seperti S. Kunalan, Shahruin Abu Samah, Zaquan Adha dan Aidil Zafuan Abdul Radzak.




"Malah jurulatih Negeri Sembilan, Wan Jamak Wan Hasan sendiri telah bersama-sama dengan pasukan itu selama tiga tahun, jadi mereka kenal antara satu sama lain dengan rapat," jelasnya.

Untuk rekod, Kelantan belum pernah menjulang Piala Malaysia walau- pun pernah beraksi dalam dua perlawanan akhir iaitu pada edisi 1955 dan 1970.

Negeri Sembilan pula lebih bernasib baik apabila pernah menjulangnya pada 1948 ketika ia dikenali sebagai Piala HMS Malaya.

1 ulasan:

  1. Harap pemain negeri sembilan akan beraksi dgn cemerlang utk merangkul kejuaaran..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails