Geng Aku

Sabtu, 7 November 2009

Isu Talak - PAS tak perlu nasihat Jamil Khir

Oleh: cucutokayah

"Tidak wajar mengaitkan lafaz cerai dengan melompat parti kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.

Bagi orang yang faham ugama seperti Jamil Khir yang menyertai UM-no yang jelas tidak selari dengan Islam tentu sahaja tidak dapat diyakini kenyataan dan pendapatnya berkenaan perkara ini.Kerana orang seperti Jamil Khir tentu sahaja tidak akan mampu memahami prinsip perjuangan kerana beliau sendiri tidak berprinsip.

Beliau berkata hal berkaitan penceraian bukan perkara main-main kerana ia boleh membawa kemudaratan kepada keluarga yang tidak berdosa dan boleh dianggap satu penganiayaan serta zalim.

Apakah perbuatan melompat parti itu kerja mulia?Apakah dengan melompat parti itu tidak menimbulkan huru-hara dan kelam kabut?Apakah melompat parti itu tidak menganiaya orang lain?

Lihat sahaja diPerak sekarang,hanya kerana pembelotan 3 ekor katak itu telah menyebabkan rakyat negeri Perak menanggung beban dan menghadapi kesukaran didalam pentadbiran negeri Perak sendiri.

Telah berapa banyak kerugian yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan hanya kerana 3 ekor katak yang tidak punya prinsip perjuangan?Kerja polis bertambah,kerja FRU bertambah,kerja mahkamah bertambah,malah huru-hara didalam negeri semata-mata kerana pengkhianatan oleh 3 ekor katak itu.

"Saya nasihatkan pihak yang mengeluarkan kenyataan seumpama itu untuk ambil perhatian, dibimbangi perkara berkenaan akan jadi satu bahan permainan oleh masyarakat pula nanti," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini.

Tak perlulah Jamil Khir nak menasihatkan PAS kerana Jamil Khir sepatutnya menasihati dirinya sendiri kerana telah bersekongkol dengan parti asabiyyah yang jelas bertentngan dengan Islam.

Orang Islam sendiri mempersendakan hukum ALlah,orang melayu yang mengaku Islam sendiri yang menolak untuk melaksankan hukum ALlah,apa nak diheran bila perkara sebegini juga menjadi sendaan manusia2 yang tidak mempunyai prinsip dan pegangan?

Beliau mengulas laporan akhbar tempatan berbahasa Inggeris hari ini yang melaporkan wakil rakyat PAS dikatakan telah mengangkat sumpah akan menceraikan isteri masing-masing dengan talak tiga jika berhasrat melompat parti sebagai tanda kesetiaan terhadap parti.

Perkara takliq ini sengaja dibesar-besarkan,sedangkan ianya tidak pun bercanggah dengan hukum.Setahu aku lafaznya hanya menjatuhkan talak satu sahaja dan bukan tiga sebagaimana yang dilaporkan.

Jika bertanding tetapi berniat untuk khianat,dimana prinsipnya.

SPR sendiri mengambil wang pertaruhan semata-mata untuk memastikan semua calon patuh kepada syarat-syarat yang ditetapkan,apa masalahnya?
Cucu Tok Ayah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails